Dün gece Fehmi’den şöyle bir mail gelmiş:
Selamlar Herkese,
Iki gundur dusunuyor, basladigimiz
gunden son oyuna kadar gecirdigimiz sureci inceliyorum. Bugun size bahsettigim
dramaturg arkadasimlada uzun uzun konusma firsatim oldu.
Pazartesi gunu konusurken iki dusunce
arasinda gidip geldigimi soylemistim size;
* Birinci bakis: Oyuncu
mevcudiyetini parlatmak ve hikayenin onemsiz olmasi
* Ikinci bakis (Bir çok izleyeninde
dusundugu) : Hikayeninde onem arz etmesi, dramaturgik eksikler
Simdi en basindan ele alicak olursak,
Bizim oyunu kurarken ilk cikis noktamiz
olan "Mademki burdayiz, bari bir seyler yapalim" temasi aslinda hep
uzerinde durdugumuz gibi Clown oyunculuk modelinin temel prensibiydi. Uzun sure
bu clownesk enerjinin bedenlerde yer bulmasi, oyuncu mevcudiyeti, enerjiler,
grup ici dinamikler, farkindalik, gercekten dinleme, samimiyet, anda olmak...
v.s gibi hem oyunculuk icin hemde clown icin çok temel olan prensipler ve
kavramlar uzerinde calistik. Bunlari çalisirken yaptigimiz dogaçlamalar
sirasinda ortaya cikan sezgisel anlamda guclu anlari bir araya getirerek bir
oyun insaa ettik.
Buraya kadar her sey planladigimiz
gibiydi. Fakat unatmamak gereken bir olgu vardi: Biz bu oyuna baslarken
"HIC BIRSEY" veya "ANLAMSIZLIK" uzerine yogunlasmistik.
Yani onemli olanin sizin sahnedeki olma durumunuzun gucu oldugu, geriye
kalanlarin birer bahane oldugu gercegi. Iste bu sebeple ikinci bakis, yani
dramaturjik eksiklik bilinen genel dramaturjik ogelerle cozulemez! Bu oyunda
eger duzeltilmesi gereken bir sey varsa o da anlarin parlatilmasi ve oynanan
hikaye veya partisyondan ote oyuncunun yani clown enerjilerin her an en yuksek
duzeyde tutulmasidir. Eger buna dramaturjik bir isim verilecekse: An
dramaturjisi uzerine eksiklik var diyebiliriz.
Benim belkide son donemdeki en buyuk
hatam size teknik olarak partisyonlara sadik kalmayi cok fazla dayatmam olmus
olabilir. Bu sizlerin oyunun partisyonunu oynarken, anda kalmayi ve her durumu
gercekten oynamanizi engelleyen nedenlerden biri olmali. Ikinciside cok hizli
oynamak, duruma odaklanmadan yeni bir duruma gecmenizin getirdigi aceleci
tavir, anlarin es gecilmesine, seyircinin sizin dunyaniza girmesine zaman
tanimama ve bir duygu uzetmesine izin vermemesi.
Oyunu izlerken ortaya cikan olumlu ve
olumsuz ogeler sunlar:
*Olumlular*
1- En ama en onemlisi, boyle tuhaf bir
dunyayi savunan, psikolojik veya alisila geldik hic bir verinin olmadigi bu
dunyayi inanarak savunmak. Izleyiciyi her an uyanik tutmak, izlenir olmayi
basarmak. Tuhaf insan gercekligini, varolusun kaosunu anlatan ilginc bir oyun
izletmek
2- Burlesk stil ve bedensel kompozisyon
konusunda teknik donanima sahip gayet basarili bir calisma izletmek
3- Partisyonlara sadik kalip,
icerisinde anlam uretmenin yollarini arayan etik bir algi sahibi oyuncular
olmaniz
4- Yeni bir metinle çalismaya hazir,
istekli, ozverili ve ortak bir dile sahip çok iyi bir grup olmak
*Olumsuzlar*
1- Giristen "O zaman
tanisalim" a kadar geri kalan her an çok hizli geciyor. Bazi anlar ortadan
kalkmis, oynanmiyor, cok ritimli bir oyunla ardi ardina siralaniyor. Izleyici
izlemek durumunda cunku cok iyi oynaniyor, ritim teknik anlamda hic dusmuyor
ama sahnede olanlarin bir cogu seyircide duygusal bir karsilik bulmuyor.
2- Anlar gecistiriliyor. Trajik insan
gercegi olan ve oyunun cikis temasi olan, "atilmislik" ve
"burada olma" durumu bazi anlarda tam olarak seyirciye gecmiyor.
3- Bazi sahneler sadece reji boyle, yada
partisyon bu diye sadece yapiliyor ama bu olanlarin oyuncuya nasil etki
yaptigi, nasil bir duygusal karsilik buldugunu seyirci goremiyor. Bundaki en
buyuk eksiklik belkide hizli devam eden ritim.
*Cozum onerileri*
1- Ilk gun konustugumuz gibi, biz iki
gun calisip yeni bir partisyon, yeni bir hikayeyle seyirci karsisina
cikabiliriz. Yani aslolan sizin sahnede en samimi bicimde, anda olarak
varolmaniz.
2- Bunun icin ritim konusunda
tekrar dusunmeliyiz, en azindan bazi yerler icin.
3- Dunyaya atilmis olma durumunu
unutmamaliyiz, oyunun trajik alt yapisi bu zaten.
4- Her birinizin clownunu çok daha net
gormeliyiz.
Haftaya bulusana kadar, bu yazdiklarim
uzerinde biraz dusunmenizi rica ediyorum. Oyunu, anlarin degerini ve
burda olma durumunu en yuksek hale getirerek oymanaktan baska caremiz yok. Hep dedigimiz
gibi, oyun bu yonuyle bicak sirti. Tutunacak dramaturjik bir hikayeniz yok,
sadece ANLAR var.
Nedenini bilmedigimiz ardi sira olusan
durumlara verilen en samimi ve gercek tepkiler var. Anlarin oynanabilmesi icin
bazi oneriler getirecegim, oyun oncesi uzerinde konusup, deneyip sahnede
uygulayacagiz.
Cok zor bir sey deniyoruz, ama inanin bu
yukarda yazdiklarim ve cevremizde duyduklarimiz cok normal. Bu bir surec, ilk
adimi atali cok oldu, adimlara devam. Yilmadan devam edersek, cok marjinal islere
imza atacak bir olusumu gorebiliyorum. Bu oyunuda en mukemmel hale getirmeden
birakma niyetim yok ! :)
Sevgiler